خانه / جهانگردی / مجسمه علی و نینو در باتومی گرجستان

مجسمه علی و نینو در باتومی گرجستان

اکثر افرادی که رمان  های عاشقانه را مطالعه می کنند با داستان غم انگیز رومئو و ژولیت آشنا هستند. اما چقدر در مورد علی و نینو، دو عاشق ناکام آشنایی داریم. داستانی که اولین باردر یک رمان اتریشی در سال ۱۹۳۷  چاپ شد. علی و نینو داستانی آشنا زیبا اما نهایتی غم انگیز از دو عاشق است که شرایطی تراژیک آنها را از هم جدا می کند. این رمان تا به حال به ۳۰ زبان ترجمه شده است. مجسمه علی و نینو یکی از دیدنی های کشور گرجستان و شهر باتومی به شمار می رود.

داستان عشق علی و نینو

در سال ۱۹۳۷ رمانی در سراسر دنیا منتشر شد که قلب میلیون ها نفر را به دست آورد. علی رغم اینکه این داستان غم انگیز، پر از لحظات عاطفی بود. که می توانست در خواننده باعث حس شادی، اندوه، اشک و سرخوردگی شود. ولی باز هم بسیار طرفدار پیدا کرد. نه اشتباه نکنید و این بار راجع به داستان رومئو و ژولیت حرف نمی زنیم. بلکه راجع به داستانی تاریخی صحبت می کنیم که در آن داستان عاشقانه ای روایت می شود. این رمان، در مورد قلب های عاشقان است. که در مسیر سخت تاریخ و دوران تصمیم گرفتند که در کنار یکدیگر باقی بمانند. شخصیت های اصلی این این رمان الهام بخش مجسمه علی و نینو شد.

مجسمه علی و نینو در باتومی
مجسمه علی و نینو در باتومی

داستان عشق علی و نینو

این دو فرد در دوران بسیار جنجالی در باکو عاشق یکدیگر می شوند. و از همان ابتدا مشکلات خود را نشان می دهد. چرا که این دو از دو مذهب جداگانه بودند و نمی توانستند با یکدیگر ازدواج کنند. علی یک مسلمان از کشور آذربایجان بوده که در باکو زندگی می کرد و نینو دختری گورجی بوده که مذهب مسیحی داشت. زندگی این دو جوان همانطور که در مجسمه علی و نینو نشان داده شده است. در رنگ های خاصی به صورت سمبلیک نشان داده شده است. این دو نفر در نهایت مجبور شدند تا در دوران جنگ جهانی اول. و سپس انقلاب داخلی شاهد شکل گیری جمهوری آذربایجان باشند. و در این راه سختی بسیار بکشند.

تندیس علی و نینو در باتومی
تندیس علی و نینو در باتومی

این رمان در جزئیات شرح زیبایی طبیعت و نوع زندگی مردم در داغستان، آذربایجان، ایران و تفلیس بسیار قوی عمل کرده و با تخیل خواننده به خوبی بازی می کند. با وجود این که اکثر وقایع این رمان در باکو اتفاق افتاده است، مجسمه علی و نینو را در باتومی گرجستان ساخته اند. شاید این موضوع برایتان جذاب باشد که بدانید، در بسیاری از قسمت های این رمان شخصیت های داستان وارد ایران می شوند و حتی برای مدتی در تهران زندگی می کنند. رمان  علی و نینو توسط دو نفر به نام های قربان سعید و یوسف وزیر چمنزمینلی نوشته شده است. 

تندیس علی و نینو در باتومی
تندیس علی و نینو در باتومی

شرح مجسمه علی و نیو

 تمام گردشگرانی که برای انجام انواع تفریحات وارد این شهر می شوند، مشتاقانه به دیدن این دو مجسمه می آیند. تا نه تنها از حرکت و نورپردازی زیبای آن ها دیدن کنند بلکه داستان زندگی این دو نفر را هم بشوند. بسیاری از این گردشگران و افراد، به این مجسمه ها، جادوی وصال لقب داده اند. مجسمه عشق در کنار اسکله باتومی قرار دارد. مجسمه (علی و نینو) مجسمه هایی  بسیار زیبا هستند که به شکل زن و مرد طراحی شده اند. دارای ارتفاعی در حدود ۷ متر می باشند که برای ساخت آن ها از فولاد ضد زنگ استفاده شده است، این دو مجسمه که به سمت به یکدیگر به آرامی در حال حرکت هستند و به هم می رسند و در هم ادغام می شوند و از یکدیگر عبور می کنند.

مجسمه علی و نینو در باتومی در باتومی
مجسمه علی و نینو در باتومی در باتومی

این فرآیند حرکت هر ۱۰ دقیقه یک بار به صورت خودکار تکرار می شود و تصویری از عشق واقعی را به نمایش می گذارند و همچنین توسط چراغ هایی مجسمه ها تغییر رنگ می دهند و تمامی حرکت آن ها و نور پردازی ها توسط یک کامپیوتر کنترل می شود. این مجسمه را یک معمار و نقاش گرجی ساخته است نام سازنده مجسمه علی و نینو تامارا کِوِه سیتادزه می باشد.

مجسمه علی و نینو در باتومی گرجستان
مجسمه علی و نینو در باتومی گرجستان

چه موقع به تماشای مجسمه علی و نینو برویم

افراد مربوطه مجسمه علی و نینو را در ساعت ۷ شب روشن می کنند. بنابراین اگر می خواهید از دیدن حرکت این دو مجسمه فیلم بگیرید یا عکاسی کنید، بهتر است که پس از این ساعت به محل مجسمه بروید.

حرکت دو مجسمه ای که به صورت شیار مانند طراحی شده اند و با نورپردازی که درون آن ها انجام می شود، نشان دهنده داستان بین دو شخصیت را روایت می کند. این دو مجسمه زمانی که از هم دور می شوند با رنگ های سرد نورپردازی شده اند و زمانی که به هم نزدیک می شوند و با هم ادغام می شوند، به رنگ قرمز که نمادی از عشق است در می آیند. این دو مجسمه چنان با ظرافت و زیبایی طراحی شده است که در نهایت شما را به خواندن رمان اصلی علی و نینو سوق می دهد. برای دیدن این مجسمه حداقل نیم ساعت زمان بگذارید. زمانی گذشتن مجسمه علی و نینو از درون یکدیگر، حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد.

مجسمه علی و نینو در باتومی گرجستان
مجسمه علی و نینو در باتومی گرجستان

آدرس مجسمه علی و نینو

مجسمه علی و نیو حدود ۸ متر ارتفاع دارند و در کنار ساحل دریای سیاه و در مجاورت بلوار باتومی و پارک میراکل این شهر در کنار اسکله ای که پشت چرخ و فلک است قرار دارند.

زمانی که وارد شهر باتومی شدید، در هنگام بعد از ظهر، برای رسیدن به خط ساحلی شهر، باید ابتدا به خیابان روستاویلی بروید و در نهایت به وارد خیابان گوگهباشویلی (Gogebashvili) شوید. بعد از تقاطع دایره ای شکل، یک منطقه وسیع با فانوس باتومی، چرخ فلک را خواهید دید. هنگامی که به خط ساحلی می روید، در حدود ۱۰۰ متر فاصله از چرخ و فلک باتومی می توانید مجسمه علی و نینو را ببینید.

مجسمه علی و نینو در باتومی گرجستان
مجسمه علی و نینو در باتومی گرجستان

برای اطلاعات بیشتر برای سفر به کشور گرجستان کلیک کنید.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

virgool.io

shabakema.com

مطلب پیشنهادی

فرهنگ گرجستان

فرهنگ گرجستان

گرجستان کشوری است با فرهنگی بسیار غنی وباستانی با پیشینه ی چندهزارساله.دانش و شناخت آنها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *