خانه / ایرانگردی / قزوین / قیز قلعه سی (قلعه دختر) در استان قزوین

قیز قلعه سی (قلعه دختر) در استان قزوین

به استان قزوین خوش آمدید. با توجه به جغرافیای خاص منطقه قزوین.در گذشته دور کوه های قزوین می توانستند پناهگاه دست نایافتنی مناسبی برای گروه هایی باشد.که با تمرد از حکومت مرکزی و یا به قصد توطئه علیه آن.در فکر دوری از آسیب و جنگ با حکومت بودند. بنابراین با ساخت قلعه های متعدد که برخی از آنها.فراتر از قلعه و دژ مانند یک شهر دارای کارکرد بوده.امروز استان قزوین را صاحب میراثی کرده.که دربردارنده یکی از کهن ترین و زیباترین آثار تاریخی ایران زمین است.که در این پست به معرفی قیز قلعه سی (قلعه دختر) واقع در استان قزوین پرداخته ایم. اطلاعاتی در مورد قلعه و نحوه دسترسی به این قلعه ارائه شده است.

قیز قلعه سی (قلعه دختر) در استان قزوین
قیز قلعه سی (قلعه دختر) در استان قزوین

قیز قلعه سی (قلعه دختر) در استان قزوین

بنای قیزقلعه (قلعه دختر) با احتساب سایر قلعه ها و دژهای استان قزوین به همراه قلعه شمیران، کهن ترین قلعه استان محسوب می شود و بر همین اساس عصر ساسانیان را دوره ساخت این قلعه ذکر کرده اند. قیزقلعه در جنگ با کشور روم و اعراب مسلمان مورد استفاده حکومت ساسانی قرار می گرفته و پس از انقراض ساسانیان نیز کماکان توسط مسلمانان مرکزی برای اسکان سپاهیان محسوب می شده است.

این بنای ارزشمند تاریخی برعکس سایر قلعه های قزوین به ویژه قلعه حسن صباح با وجود شرایط اقلیمی منطقه، همچنان پابرجا مانده‌ و یکی از علل آن این بوده که قیزقلعه از معدود دژهایی است که مورد هجوم و غارت اقوام و حکومت ها به قصد تسخیر قرار نگرفته با این حال این بنا طی سالیان اخیر بارها توسط قاچاقچیان اشیاء باستانی مورد تعرض و تخریب های گسترده قرار گرفته است.

قیز قلعه سی (قلعه دختر) در استان قزوین
قیز قلعه سی (قلعه دختر) در استان قزوین

مشخصات قیز قلعه سی (قلعه دختر) در استان قزوین

این قلعه بر فراز کوه سنگی قرار دارد که از کیلومترها دورتر قابل مشاهده است. این قلعه از ۳ طرف به پرتگاه‌های عمیق منتهی می‌شود و تنها راه ورود به آن از سوی جنوب است. دیواره بلندی که با سنگ لاشه و ملاط برآمده که از استحکام و پایداری این دژ دفاعی حکایت دارد. چشم‌انداز وسیع و اشراف بر تمام دشت گسترده قزوین، ترکیب شگفت‌آور سنگ لاشه با آجر، فرورفتگی‌ها و برجستگی‌های موزون در سطح دیواره قلعه، تزئینات بسیار زیبای مقرنس و طرح‌های دیگر ازجمله ویژگی‌های قزقلعه به شمار می‌آیند. قز قلعه از جمله آثار اواخر دوره ساسانی که همچنان پابرجا مانده‌اند.

نحوه دسترسی به قیز قلعه سی (قلعه دختر)

این بنای باستانی در ۱۵ كیلومتری جاده تاكستان به زنجان، در نزدیكی روستای آبك‌لو، بر بالای كوهی واقع شده و دسترسی به این قلعه از راهی است كه از گرده جنوبی به بالای قله و پای بنای قلعه منتهی می‌شود.

قلعه های قزوین عبارتند از:

۱- قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ)،۲-قلعه شیرکوه (قلعه بیدلان)، ۳-قلعه سنگرود.۴-قلعه نویزر شاه، ۵-برج سنگی با کتیبه کوفی.۶-برج باراجین،۷-دژ لمسر (قلعه لمسر)،۸-قلعه الموت قلعه محمد زمان خان رشوند.

سایر اماکن دیدنی قزوین

کاخ چهلستون قزوین (عمارت کلاه فرنگی)، موزه خوشنویسی قزوین، باغ صفوی، سردر عالی قاپو قزوین. دریاچه اوان قزوین، قلعه الموت قزوینکلیسای کانتورخانه امینی ها قزوین (حسینیه امینی ها)، کافر گنبد قزوین، آب انبار سردار کوچک در قزوینحمام صفا (حمام حاج محمد رحیم)برج سنگی با کتیبه کوفی، چشمه آب گرم یله گنبد.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

mehrnews.com

hamshahrionline.ir

مطلب پیشنهادی

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *