خانه / ایرانگردی / قزوین /  قلعه محمد زمان خان رشوند در قزوین

 قلعه محمد زمان خان رشوند در قزوین

 به استان قزوین خوش آمدید. قلعه محمد زمان خان رشوند که در قسمت  شمالی قزوین قرار دارد.محل اقامت محمد زمان­ خان رشوند بوده و او آن را به صورت قلعه ­ای بزرگ ساخته است. این بنا از سنگ و ملات گچ ساخته شده است.و دارای برج­ هایی است که با سنگ­ های بزرگ به وزن ۴۰۰ تا ۴۵۰ گیلوگرم بنا شده است. 

معماری قلعه محمد زمان خان رشوند

بنای قلعه محمد زمان خان رشوند سه بخش تقسیم می­شده که عبارتند­اند از: اندرونی، بیرونی و محل زندگی خدمتکاران. در کنار مزبور، حمام و آسیاب و اصطبل جای گرفته­اند. تالار بزرگ بیرونی که محل باریابی نمایندگان و بزرگان هفت ناحیه رودبار بوده، هنوز پابرجاست و گچ­بری­های جالب آن معرف شکوه و عظمت دیرین آن معرف شکوه و عظمت دیرین آن است. آب انبار بزرگی در  قلعه محمد زمان خان رشوند وجود دارد که دیواره­های آن با آجرهای بزرگ ساخته شده است و در حال حاضر نیز از آن استفاده می­شود. بنای مزبور با وجود آن که به شدت آسیب دیده است، با این حال، هم­اکنون نیز می­تواند عظمت و شکوه دوران آبادانی خود را در نظر بیننده مجسم سازد. این قلعه از اماکن تاریخی قزوین به شمار می رود.

قلعه محمد زمان خان رشوند در قزوین
قلعه محمد زمان خان رشوند در قزوین

قلعه های قزوین عبارتند از:

۱- قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ)،۲-قلعه شیرکوه (قلعه بیدلان)، ۳-قلعه سنگرود.۴-قلعه نویزر شاه، ۵-برج سنگی با کتیبه کوفی.۶-برج باراجین،۷-دژ لمسر (قلعه لمسر)،۸-قلعه الموت قلعه محمد زمان خان رشوند.

سایر اماکن دیدنی قزوین

کاخ چهلستون قزوین (عمارت کلاه فرنگی)، موزه خوشنویسی قزوین  باغ صفویسردر عالی قاپو قزوین. دریاچه اوان قزوین، قلعه الموت قزوینکلیسای کانتورخانه امینی ها قزوین (حسینیه امینی ها)، کافر گنبد قزوین، آب انبار سردار کوچک در قزوینحمام صفا (حمام حاج محمد رحیم)برج سنگی با کتیبه کوفی، چشمه آب گرم یله گنبد.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

مطلب پیشنهادی

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *