خانه / ایرانگردی / قزوین / قلعه شیر کوه (قلعه بیدلان) در استان قزوین

قلعه شیر کوه (قلعه بیدلان) در استان قزوین

به استان قزوین خوش آمدید. شهر قزوین به شهر آب انبارها و قلعه ها مشهور است. با توجه به قدمت بالای این شهر قلعه های بسیاری در این شهر.در سالیان دور و برای اهداف مختلفی ساخته شده اند. متاسفانه اکثر آن ها بر اثر بلایا و حوادث طبیعی و همچنین عوامل انسانی تخریب شده اند. و تنها بقایایی از آن ها باقی مانده است. یکی از این قلعه ها قلعه شیر کوه یا قلعه بیدلان است. در این پست به معرفی قلعه شیر کوه (قلعه بیدلان) پرداخته ایم. اطلاعاتی در مورد نحوه دسترسی، ویژگی های قلعه و آثار باقی مانده قلعه اشاره شده است. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۵۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه شیر کوه (قلعه بیدلان) در استان قزوین

قلعه شیر کوه (قلعه بیدلان)

قلعه شیرکوه که بیدلان نیز خوانده می‌شود.در نزدیکی روستای باغدشت و برفراز قله‌ای که ۱۸۵۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، قرار دارد. این دژ از استراتژیک‌ترین قلعه های دفاعی دوره اسماعیلیان به شمار می‌آید. زیرا در محل تقاطع طالقان رود و الموت رود قرار گرفته. و به خاطر تسلطش بر سراسر منطقه. گلوگاه مهمی برای رویارویی با مهاجمانی است که به دره گام می‌گذارند. راه دسترسی به دژ بیدلان بسیار دشوار است و به دره‌هایی با عمق بیش از ۶۰۰ متر منتهی می‌گردد که با دیواره‌های بلند و برج‌های مستحکم تسخیرناپذیر می‌نماید. وجود ۸ مخزن بزرگ آب که با عرض تقریبی ۱/۷۵ و درازای ۶ تا ۱۶ متر در دل سنگ کنده شده‌اند از عزم جدی قلعه نشینان برای پایداری در محاصره‌های طولانی حکایت دارد.

قلعه شیر کوه (قلعه بیدلان) در استان قزوین
قلعه شیر کوه (قلعه بیدلان) در استان قزوین

ویژگی قلعه شیر کوه (قلعه بیدلان)

ویژگی منحصر بفرد دژ شیرکوه، قلعه‌ای ایذایی است که در ۳/۵ کیلومتری غرب آن قرار دارد و برجک نامیده می‌شود و برای اشراف کامل به عبورکنندگان از تنگه طالقان ساخته شده است.

آثار باقی مانده از قلعه شیر کوه (قلعه بیدلان)

 بقایای قلعه شیرکوه عبارت است از: هشت آب انبار، دیواره‌ها، برج‌ها، گذرگاه سرپوشیده و سنگرهای نگهبانی کنده شده در دل تخته سنگ‌ها، تنوری سنگی به ارتفاع ۱/۶۰ و قطر ۱/۷۵ متر را باید از آثار دژشیرکوه به حساب آورد. همه این بناها در دل سنگ های کوه کنده شده اند.

قلعه شیر کوه (قلعه بیدلان) در استان قزوین
قلعه شیر کوه (قلعه بیدلان) در استان قزوین

مسیر دسترسی به قلعه شیر کوه (قلعه بیدلان)

قلعه شیر کوه در شهرستان قزوین، بخش رود بار الموت، روستای شیر کوه واقع شده است. برای رفتن به قلعه شیر کوه (قلعه بیدلان) و الموت شرقی می توان از جاده حصار قزغاله هم رفت. به این ترتیب که از سمت جاده اتوبان و یا از شهرک محمدیه قزوین باید وارد جاده مسیر روستاهای ورس(۱) حصار(۲) کبریت میان(۳) قزغاله(۴) اکبرآباد(۵) آقای گیر(۶) شیرکوه. در ضمن راه دسترسی به دژ بیدلان بسیار دشوار است و به دره‌هایی با عمق بیش از ۶۰۰ متر منتهی می‌گردد.

قلعه شیر کوه (قلعه بیدلان) در استان قزوین
قلعه شیر کوه (قلعه بیدلان) در استان قزوین

قلعه های قزوین عبارتند از:

۱- قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ)،۲-قلعه شیرکوه (قلعه بیدلان)، ۳-قلعه سنگرود.۴-قلعه نویزر شاه، ۵-برج سنگی با کتیبه کوفی.۶-برج باراجین،۷-دژ لمسر (قلعه لمسر)،۸-قلعه الموت قلعه محمد زمان خان رشوند.

سایر اماکن دیدنی قزوین

کاخ چهلستون قزوین (عمارت کلاه فرنگی)، موزه خوشنویسی قزوین  باغ صفویسردر عالی قاپو قزوین. دریاچه اوان قزوین، قلعه الموت قزوینکلیسای کانتورخانه امینی ها قزوین (حسینیه امینی ها)، کافر گنبد قزوین، آب انبار سردار کوچک در قزوینحمام صفا (حمام حاج محمد رحیم)برج سنگی با کتیبه کوفی، چشمه آب گرم یله گنبد.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

parminet.com

hamshahrionline.ir

مطلب پیشنهادی

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *