خانه / ایرانگردی / قزوین / قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ) در استان قزوین

قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ) در استان قزوین

به استان قزوین خوش آمدید. استان قزوین به دلیل قدمت تاریخی که دارد.شاهد حکومت های مختلف در دوره های مختلفی بوده است.طبیعتا هر حکومتی بناهایی برای اهداف خاص خود ایجاد کرده است. از بناهایی که با آسیب کمتر باقی مانده می توان به قلعه ساسان (آرامگاه یزرگ) اشاره کرد.دلیل سالم ماندن برج ساسانی دور از دسترس بودن و دستزسی کمتر می باشد. در این پست به معرفی قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ) پرداخته ایم. اطلاعاتی در مورد نحوه دسترسی، قدمت، معماری و … ارائه شده است. این قلعه یکی از اماکن تاریخی قزوین محسوب می شود.

قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ) در استان قزوین
قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ) در استان قزوین

قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ)

این قلعه در استان قزوین و در دهستان طارم قرار دارد و بر فراز تپه بلندی ساخته شده.که قسمت بالای آن فاقد پوشش گیاهی است و به صورت سکویی از سنگ سیاه خودنمایی می کند. این بنا از سه جهت دارای شیب تند است.که تا حدی دسترسی به بنای روی تپه را دشوار می سازد. در حال حاضر، آب دریاچه سدی که در نزدیکی آن قرار دارد، تا پای این تپه ادامه یافته و چشم انداز زیبایی را پدید آورده است. با توجه به خصوصيات و اسلوب معماري و تزئيني موجود.متعلق به اوايل دوره اسلامي بوده.و در عين سادگي نمايانگر جلوه زيبايي از معماري دوران اوليه اسلام و تزئينات آجرکاري آن مي باشد. برج یا قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ) با شماره ۲۳۱۲ در تاریخ ۷۸/۱/۱۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ) در استان قزوین
قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ) در استان قزوین

قدمت قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ)

این بنا در دوره ­های بعد از دوره ساسانی و دوره آل­بویه از آثار نفیس و ارزشمند مربوط به اوایل دوره اسلامی (و به احتمال زیاد دوره سلجوقی) است.  از این رو حایز اهمیت می­باشد. 

قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ) در استان قزوین
قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ) در استان قزوین

معماری بنای قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ)

 بنای قلعه ساسان عبارت است از برجی با طرح هشت ­ضلعی که در قسمت پایین آن دور تا دور دیواری به ارتفاع ۲ متر قرار دارد. طول هر ضلع برج از خارج ۶/۵۰ متر است. دارای یک پنجره و یک در با سردری بلند و باشکوه است. پنجره برج در جانب شرق و در آن در سمت جنوب قرار دارد. قوس­های در و پنجره­ شبیه قوس­های جناغی است. اطراف قوس­های مزبور ۳ دوره یا ۳ قاب قرار دارد که در عین سادگی، به علت ارتفاع چشم­گیر قوس­ها و عمقی که به کمک سه دوره مزبور برای آن­ها به وجود آمده، به صورت باشکوهی جلوه­گر شده­اند. در گذشته، روبه روی در بنا پلکان پهنی نیز وجود داشته که در حال حاضر ویران شده است. هر ضلع خارجی بنا به صورت طاق­نمایی در میان دو ستون مدور قرار دارد که در جهت طولی به ۲ بخش تقسیم شده است.

برج ساسان در استان قزوین
برج ساسان در استان قزوین

طرح داخل برج عبارت است از یک هشت ضلعی که در وسط هر ضلع آن طاق­نمایی برپا شده است. در کنج میان دو ضلع و داخل یکی از ستون­ها، راه پله مارپیچی به عرض ۸۰ سانتی­متر جاسازی شده است که از آن می-توان به بام بنا رسید. پوشش  زیرین بنا، به کمک هشت ترنبه و هشت شکنجی رسمی ۱۰ متری بر پا شده است. کاربندی مزبور در کنج­ها به صورت ترنبه­های کم­عمق و در حدفاصل آنها، با نقش گشنیز مانند به وجود آمده است. به احتمال زیاد، سقف بنای مزبور دارای دو پوشش بوده که پوشش خارجی آن به صورت هرمی شکل و شبیه برج «شبلی»بوده است. از این رو می­توان این بنا را از نخستین و کهن­ترین بناها با گنبد دو پوسته به شمار آورد.

برج مقبره بزرگ منطقه تاریخی سمیران موسوم به برج ساسان
برج مقبره بزرگ منطقه تاریخی سمیران موسوم به برج ساسان

مرمت و بازسازی قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ)

طبق گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین بهسازی و مرمت بخش‌های آسیب دیده آن از تابستان سال ۹۶ در دستور کار این اداره کل قرار گرفت و اقدام مرمتی اعم از پاکسازی پیرامون بنا، پی‌بندی و سفره‌سازی بنا با استفاده از مصالح بوم‌آورد محلی، استحکام بخشی بدنه بنا، تکمیل و اصلاح قوس دهنه ورودی بنا و بازسازی پلکان مارپیچ مطابق با الگوهای اولیه ساخت به اجرا درآمد. 

برج مقبره بزرگ منطقه تاریخی سمیران موسوم به برج ساسان
برج مقبره بزرگ منطقه تاریخی سمیران موسوم به برج ساسان

نحوه دسترسی به قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ)

برج مقبره بزرگ یا همان برج ساسان در منطقه تاریخی سمیران موسوم به برج ساسان که در مجاورت قلعه تاریخی سمیران و در حوضه آبگیر سد سفید رود واقع شده است. قلعه ساسان در شمال غربی شهر قزوین قرار دارد. این قلعه از شهر قزوین حدود ۲ ساعت با ماشین در حدود ۱۲۵ کیلومتر فاصله دارد. سفر به این منطقه به علاقمندان طبیعت گردی قزوین توصیه می شود.

برج مقبره بزرگ منطقه تاریخی سمیران موسوم به برج ساسان قزوین
برج مقبره بزرگ منطقه تاریخی سمیران موسوم به برج ساسان قزوین

قلعه های قزوین عبارتند از:

۱- قلعه ساسان (آرامگاه بزرگ)،۲-قلعه شیرکوه (قلعه بیدلان)، ۳-قلعه سنگرود.۴-قلعه نویزر شاه، ۵-برج سنگی با کتیبه کوفی.۶-برج باراجین،۷-دژ لمسر (قلعه لمسر)،۸-قلعه الموت قلعه محمد زمان خان رشوند.

سایر اماکن دیدنی قزوین

کاخ چهلستون قزوین (عمارت کلاه فرنگی)، موزه خوشنویسی قزوین  باغ صفویسردر عالی قاپو قزوین. دریاچه اوان قزوین، قلعه الموت قزوینکلیسای کانتورخانه امینی ها قزوین (حسینیه امینی ها)، کافر گنبد قزوین، آب انبار سردار کوچک در قزوینحمام صفا (حمام حاج محمد رحیم)برج سنگی با کتیبه کوفی، چشمه آب گرم یله گنبد.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

irna.ir

 qchto.ir

مطلب پیشنهادی

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *