خانه / ایرانگردی / آذربایجان شرقی / عمارت شهرداری و میدان ساعت تبریز

عمارت شهرداری و میدان ساعت تبریز

عمارت شهرداری تبریز در مرکزی‌ترین نقطه شهر و در میدان شهرداری (ساعت) – تقاطع خیابان امام خمینی و ارتش – واقع است. در میدان شهرداری و در مقابل عمارت شهرداری تبریز بنای تاریخی ساختمان ساعت یا برج ساعت قرار گرفته است. یکی از بناهای دیدنی ، زیبا و مستحکم شهر تبریز کاخ شهرداری تبریز می باشد. در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی به دستور رضا شاه پهلوی این کاخ زیبا ساخته و تحت نظارت مهندسان آلمانی با همکاری معمار ارمنی آودیس اوهانجانیان و معمار محلی حاج محمد صورت پذیرفت. مدت زمان ساخت از تاریخ۱۳۱۴- ۱۳۱۸ خورشیدی است.این بنا به  مساحت زمین ۹۶۰۰ مترمربع و مساحت ساخته شده ۶۵۰۰ مترمربع می باشد.

مراحل ساخت ساختمان ساعت
میدان ساعت تبریز

 شهرداری تبریز در اوایل تأسیس با نام بلدیه شناخته می شد و نخستین شهردار آن یکی از دانش آموختگان دانشگاه سین سیر فرانسه به نام قاسم خان امیر بود.

 

طراحی کاخ شهرداری تبریز به گونه ای است که اگر از بالا به آن نگاه بیندازیم به شکل عقاب در حال پرواز دیده می شود. بنای کاخ به عنوان اولین حوزه شهرداری ایران در تبریز آغاز به کار کرد و اولین موزه شهرداری کشور در این مکان راه اندازی شد.

معروفیت بیشتر کاخ شهرداری تبریز به دلیل وجود برج ساعت چهار صفحه ای می باشد که دارای ارتفاع ۳۰٫۵ متر است. ساعت برج هر ۱۵ دقیقه یک بار صدای موزون زنگ هایش  نواخته می شود و گذر زمان را به گوش مردم تبریز می رساند مردم به این میدان «ساحات قاباغی» (جلوی ساعت) می‌گویند. نمای بیرونی برج ساعت تبریز از سنگ است و این برج با نمونه  معماری بناها و ساختمانهای  کشور آلمان مربوط به قبل از جنگ جهانی دوم پیروی می کند.

کاخ موزه شهرداری تبریز که در بخش جنوبی ساختمان قرار گرفته شامل یک فضای بزرگ و زیبا است که در  آن به صورت هنرمندانه محوطه سازی شده که در آن گل کاری و درخت کاری صورت پذیرفته است. اولین تاکسی و اولین ماشین آتشنشانی تبریز نیز در این فضا به چشم می خورد.

تالارهای موزه شهرداری تبریز شامل تالار دوربین های قدیمی، تالار چاپ و نشر، تالار دفاع مقدس، تالار خوشنویسی، تالار هنرهای معاصر، تالار حکمت و چندین تالار  دیگر می باشد. در نهایت موزه فرش در طبقه دوم این ساختمان واقع شده است که فرش هایی با قدمت حدود ۸۰ ساله قرار دارند. در این موزه، فرش هایی وجود داشته که غیر قابل قیمت گذاری بوده و برای شناساندن فرهنگ غنی آذربایجان شرقی به نمایش درآمده است.

در میدان مقابل کاخ شهرداری تبریز دستگاه پمپ آب دستی آتش نشانی و زنگ آلمانی قدیمی مربوط به برج ساعت قرار گرفته و هم چنین در ایام نوروز سفره هفت سین موزه، در میدان قرار داده می شود.

در بخش حیاط داخلی کاخ شهرداری تبریز، باغ باصفا و زیبایی وجود دارد که منظره دل انگیزی را ایجاد نموده است. این بنای تاریخی تا چند سال پیش  برای امورات کارهای شهرداری انجام می شد اما اکنون این بنا به موزه تبدیل گشته است.

گفتنی است موزه های ساختمان شهرداری معروف به میدان ساعت تبریز همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۸ به صورت رایگان آماده بازدید عموم مردم می باشد.

 

مطلب پیشنهادی

روستای آستمال اذربایجان شرقی

روستای آستمال

کشور ایران کشوری است پهناور و وسیع و چهار فصل. هر گوشه از این کشور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *