خانه / ایرانگردی / زنجان / سرای نصیری در بازار زنجان

سرای نصیری در بازار زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. در این پست به معرفی سرای نصیری پرداخته ایم. اطلاعاتی در مورد معماری و مشخصات کلی این کاروانسرا ارائه شده است.در ادامه نام سایر کاروانسراها و سراهای بازار زنجان اشاره شده است.

معرفی سرای نصیری در بازار زنجان

سرای نصیری در بازار بزرگ زنجان و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است.این سرا در راسته امامزاده و در شرق سرای قجر رضا واقع گردیده است.سرای نصیری امروزه کاملا تخریب و نوسازی شده و تغییر کاربری داده است.

نکته ای که در مورد سرای نصیری می توان گفت که این سرا در گذشته دارای دو حیاط مربع شکل بوده است که در اطراف حیاط بزرگتر حجره ها و اطاق های رواق دار جهت استراحت و انبار کالا ایجاد شده بود.برای پوشش رواقها از طاق های آجری و برای پوشش سایر بخش ها از تیر های چوبی استفاده کرده بودند.

دالان و حیاط سرای نصیری

دالان اصلی این سرا در ضلع جنوبی قرار داشته که در طرفین آن حجره های ایجاد شده بود. این دالان دارای پوشش آجری احتمالا از نوع طاق های کجاوه ای شبیه به سرای تیرچی لر که رو بروی آن قرار داشته بوده است. حیاط کوچکتر که در جنوب غربی مجموعه بنا قرار داشته به عنوان برف انداز در زمستان و همچنین محل نگهدارای حیوانات بارکش مورد استفاده بوده است.

چگونه به سرای نصیری برویم

برای تماشای این سرا ابتدا به چهارراه انقلاب و سپس به  خیابان دبخلر یا همان دباغها می رویم. امامزاده سید ابراهیم و چند کاروانسرای دیگر در نزدیکی این سرا می باشد.

نام سراها و کاروانسراهای مهم بازار زنجان

در این قسمت مهمترین سراهای این بخش نام برده می شود. ۱سرای حاج علی قلی۲-سرای حاج کربلایی علی. ۳-سرای ناصریه ۴-سرای بهجت. ۵-سرای مشهدی علی. ۶-سرای حاج شعبان ۷-سرای حاج شامی بالاو ۸-سرای حاج شامی پایین  ۹-سرای دخان. ۱۰-سرای گیلک.۱۱-سرای روغنی. ۱۲-سرای شاپوری. ۱۳-سرای تیرچیلر (انگورانی). ۱۴-یوسفعلی پناهی. بحرینی ۱۵٫-سرای قجر رضا از سراها و کاوانسراهای مهم بازار بزرگ زنجان می باشند.

سرای حاج علی قلی در بازار زنجان
سرای حاج علی قلی در بازار زنجان

سخنی با خواننده عزیز:

مطالب مربوط به این پست برگرفته از کتاب   کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – زمینه ها و سیر تحولات فرهنگی، تاریخی – اجتماعی موثر بر شکل گیری آن – نویسنده و مولف : علی نور اللهی) می باشد. توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد اماکن دیدنی و تاریخی بازار زنجان این کتاب را مطالعه فرمایید.

 امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به صورت متنی و … دارید لطفا با گروه هورا تور در میان بگذارید تا بتوانیم اطلاعات جامع تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

گردآوری اطلاعات: سایت هوراتورwww.horatour.ir  

منابع :

 کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – نویسنده و مولف : علی نور اللهی

تشکر فراوان از زحمات و مشاوره های بی دریغ جناب آقای محمد علویون  از کسبه های قدیمی و معتمد  بازار زنجان

مطلب پیشنهادی

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *