خانه / ایرانگردی / زنجان / سرای حاج جواد زنجان

سرای حاج جواد زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید.سرای حاج جواد در بازاربزرگ زنجان و در بازار پایین زنجان قرار گرفته است.در جنوب سرای نهالی واقع گردیده که امروزه بخش های زیادی از آن تخریب شده.و به جای آن مغازه و پاساژ و خیابان (بخش جنوبی) ایجاد شده است.سرای حاج جواد دارای ۴۴ متر طول و عرض ۳۷ متر می باشد دالان ورودی غربی این سرا تقریبا دست نخورده باقی مانده است.

دالان ها و حجره های سرای حاج جواد

این دالان دارای ۱۲ حجره است.در هر کدام از طرفین آن که بصورت دو طبقه ۶ حجره (سه در طبقه پایین و سه در طبقه بالا) با دربها و پنجره های چوبی ایجاد شده است.که در دیوار های آن طاقچه های قوسی ایجاد شده است.از چوب برای پوشش این دالان استفاده شده است.نقشه دالان این سرا شبیه دالان شرقی کاروانسرای معبودی است.همچنین از تلفیق آجر کاری با کاشی های آبی برای تزیین سقف ایوان ورودی و از طاق نماهای نیز برای تزیین این قسمت استفاده شده است.

بر اساس تصویر هوایی سال ۱۳۳۵ سرای حاج جواد دارای یک حیاط مرکزی بزرگ بوده.که حجره هایی در اطراف آن ایجاد شده است.همچنین در ضلع شمال شرقی آن دو حیاط کوچکتر برای بستن حیوانات بارکش و برف انداز ایجاد شده بود.همچنین این سرا با توجه به بزرگی آن و کوچه ای که در شرق آن قرار داشته احتمالا بیش از دو ورودی داشته است .

مطالب مربوط به این پست برگرفته از کتاب کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – زمینه ها و سیر تحولات فرهنگی، تاریخی – اجتماعی موثر بر شکل گیری آن – نویسنده و مولف : علی نور اللهی) می باشد. توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد اماکن دیدنی و تاریخی بازار زنجان این کتاب را مطالعه فرمایید.

سخنی با خواننده عزیز:

 امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع شده باشد.هرچند که در دنیای مجازی نمی توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد.در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به صورت متنی و … دارید لطفا با گروه هورا تور در میان بگذارید تا بتوانیم اطلاعات جامع تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

شهر زنجان از قدیمی‌ترین شهرهای ایران می‌باشد. بازار بزرگ و تاریخی زنجان. بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین بازارسرپوشیده ایران. در دل این شهر تاریخی جای گرفته. مسجد جامع زنجان (مسجد سید) نیز در نزدیکی این سرا قرار دارد. در این شهر اماکن دیدنی تاریخی و گردشگری دیگری نیز وجود دارد. همانند رختشوی‌خانه زنجان. حمام‌های قدیمی. مساجد قدیمی، کاروانسراها همانند کاروانسرای ملک وموزه مردان نمکی وغیره.

گردآوری اطلاعات: سایت هوراتورwww.horatour.ir  

منابع :

 کتاب مجموعه بازار بزرگ زنجان – نویسنده و مولف : علی نور اللهی

تشکر فراوان از زحمات و مشاوره های بی دریغ جناب آقای محمد علویون  از کسبه های قدیمی و معتمد  بازار زنجان

 

مطلب پیشنهادی

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان

سرای سندانی در بازار بزرگ زنجان و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این …

11 ديدگاه

  1. تعقيب: بقعه امامزاده سید ابراهیم یکی از بقاع معتبر و اماکن تاریخی ایران بشمار میرود.

  2. تعقيب: امامزاده سید ابراهیم زنجان یکی از اماکن تاریخی ایران بشمار میرود.

  3. تعقيب: بازار زنجان بزرگترین بازار سرپوشیده ایران' مکان های تاریخی و قدیمی و دیدنی شهر زنجان و ایران

  4. تعقيب: بازار زنجان بازار بزرگ زنجان بزرگترین بازار سرپوشیده ایران بازار زنجان از مکان های تاریخی و قدیمی و دیدنی شهر زنجان ایران می باشد. که به نوبه

  5. تعقيب: بزرگترین بازار سرپوشیده ایران واقع در شهر زنجان مکان های دیدنی زنجان بازار زنجان اماکن تاریخی و تفریحی زنجان

  6. تعقيب: بزرگترین بازار سرپوشیده ایران واقع در شهر زنجان - هورا تور

  7. تعقيب: بزرگترین بازار سرپوشیده ایران واقع در شهر زنجان مکان های دیدنی زنجان بازار زنجان اماکن تاریخی و تفریحی زنجان بزرگترین بازار سرپوشیده ایران

  8. تعقيب: بزرگترین بازار سرپوشیده ایران واقع در شهر زنجان مکان های دیدنی زنجان بازار زنجان

  9. تعقيب: بزرگترین بازار سرپوشیده ایران واقع در شهر زنجان زنجان اماکن تاریخی و تفریحی زنجان

  10. تعقيب: بزرگترین بازار سرپوشیده ایران واقع در شهر زنجان اماکن تاریخی و تفریحی بازار یزرگ زنجان

  11. تعقيب: بزرگترین بازار سرپوشیده ایران واقع در شهر زنجان اماکن تاریخی و تفریحی بازار یزرگ زنجان کالبد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *