خانه / ایرانگردی / زنجان / روستای شیلاندر زنجان

روستای شیلاندر زنجان

به استان زنجان روستای شیلاندر خوش آمدید. این روستا معروف به ماسوله زنجان می باشد. که دارای ساختار پلکانی بوده. و یکی از روستاهای توابع بخش مرکزی شهرستان زنجان است. روستای شیلاندر زنجان جزئی از دهستان تهم می‌باشد. این روستا حدوداً در ۶۰ کیلومتری زنجان قرار دارد. روستای شیلاندر همانند ماسوله گیلان دارای خانه‌های پلکانی است. همچنین شیلاندر یکی از روستاهای مقصد گردشگری زنجان محسوب می‌شود. متأسفانه اکثر ساکنان این روستا به شهر مهاجرت کرده‌اند. در این پست سعی بر آن شده. تا در مورد طبیعت زیبای این روستا، مسیرهای دسترسی. به روستای شیلاندر دیدنی‌ها و جذابیت‌های گردشگری. روستاهای اطراف و توضیحی مختصر در مورد نام این روستا ارائه شود. امیدواریم بعد از مطالعه این پست برای سفر کردن به این منطقه زیبا اقدام فرمائید.

روستای شیلاندر زنجان
روستای شیلاندر زنجان

طبیعت روستای شیلاندر زنجان

روستای شیلاندر زنجان طبیعت بکر و زیبایی دارد. وجود آبشارها و طبیعت بکر و درختان زیبای این روستا فضایی زیبا. و آرامش‌بخش به وجود آورده است. درختان توت، گردو، گیلاس و سیب. اکثر باغات این منطقه زیبا را تشکیل داده است. این محیط سرسبز انسان را به تفکر وامی‌دارد.چرا بااین‌همه نعمت خدادادی چرا ساکنان این روستا به شهر مهاجرت کرده‌اند. البته پاسخ واضحی برای این سؤال وجود دارد. عدم رسیدگی مسئولین پاسخ این سؤال می‌باشد.

روستای شیلاندر زنجان
روستای شیلاندر زنجان

تغییرات نام روستای شیلاندر زنجان درگذر زمان

نام روستای شیلاندر همانند اکثر نام شهرها و روستاها. درگذر زمان تغییراتی داشته است. در ابتدا نام اصلی این روستا چیلاندره بوده است. بعد از مدتی چیلاندره به چیلانگر تغییر یافت. این روند ادامه پیداکرده و به چلانگر و سپس به چلاندار تغییر یافت. درنهایت بعد از نفوذ زبان عربی به ادبیات و دستور زبان فارسی ایران به شیلاندر تغییر یافت. در دوره پهلوی هنگام نقشه نویسی به شیلاندره تغییر نام یافت. امروزه به‌طور عامیانه مردم این روستا را بانام شیلاندر می‌شناسند. خوشبختانه قدیمی‌های این منطقه نام اصلی را به قبل از نفوذ زبان عربی.یعنی همان چیلاندر می‌شناسند.

آب‌وهوای روستای شیلاندر زنجان

روستای شیلاندر زنجان در یک منطقه کوهستانی بناشده است. آب‌وهوای کوهستانی خنک و یک منطقه ییلاقی خاصیت این روستای زیبا می‌باشد. همان‌طور که قبلاً اشاره شد. اکثر اهالی این روستا به شهر مهاجرت کرده‌اند. اما هنوز باغ‌هایی در این منطقه دیده می‌شود. که به آن‌ها رسیدگی می‌شود. صاحبان باغ‌ها فقط برای جمع‌آوری محصولات و گه گاه به‌عنوان یک تفرجگاه به این روستا می‌روند.

روستای شیلاندر زنجان
روستای شیلاندر زنجان

تفریح و عکاسی در روستای شیلاندر زنجان

گذراندن اوقات خوش در این روستا بسیار ساده و لذت‌بخش است. اندک ساکنان باقیمانده این روستا با آغوش گرم پذیرای میهمانان و گردشگران هستند. عکاسی یکی از جاذبه‌های تفریحی سفر به این منطقه به شمارمیرود. وجود آبشار و رودخانه به این معنی است اکثر گردشگران و کوهنوردان و علاقه‌مندان به  طبیعت نمی‌توانند. در مقابل این‌همه مناظر و طبیعت زیبا مقاومت کنند. و حتماً تنی به آب‌زده و لذت آب‌تنی در این منطقه را تجربه می‌کنند. این روستا شاید ازلحاظ امکانات کمی مورد بی‌محبتی مسئولین قرارگرفته باشد. اما ازنظر امنیت با توجه به ساکنان خون گرم منطقه مکانی بسیار مناسب برای شب مانی می‌باشد.

  • آبشار اطراف زوستای شیلاندر زنجان
    آبشار اطراف روستای شیلاندر زنجان
  • عکاسی با مناظر زیبا (تصویر برای زیبایی صفحه)
    عکاسی با مناظر زیبا (تصویر برای زیبایی صفحه)
  • چادر زنی و شبمانی (تصویر برای زیبایی صفخه)
    چادر زنی و شبمانی (تصویر برای زیبایی صفخه)

زمان و فصل سفر به روستای شیلاندر زنجان

طبیعتاً هر فصل زیبایی خاصی را به هر مکان و محیطی می‌بخشد. بهار و تابستان روستای شیلاندر زنجان. سرسبزی و هیاهوی پرندگان فضای خاصی را به این منطقه به وجود می‌آورد. پاییز و زمستان سکوت مطلق. درختان بی‌برگ و زرد روی زمین جلوه‌گر این فصل‌ها می‌باشد. اما اکثر گردشگران بهترین زمان سفر به این منطقه را اردیبهشت خرداد و آبان ماه می‌دانند.

اسامی نقاط معروف و دیدنی روستای شیلاندر زنجان

چپ چپ لر، سجاد شارشاری، دیوه زمین، شارشار هوندوخانا. شیره جال، کاسالی چای، بویوک چای و پیر آقاجی از محله ها و نقاط دیدنی روستای شیلاندر زنجان می‌باشد.

برای رفتن به شیلاندر هم می‌توان مستقیماً از ماشین و وسایل نقلیه استفاده کرد. هم می‌توان به‌طور گروهی و پیاده به این روستای زیبا سفر کرد. اگر از سایر استان‌ها قصد گردشگری این منطقه رادارید. مسیر این منطقه بهترین مسیر طبیعت‌گردی و پیاده‌روی و حتی کوهنوردی می‌باشد. دوستداران طبیعت‌گردی و کوهنوردی از علاقه‌مندان واقعی این روستا هستند. در این بخش سعی کردیم تا ۲ مسیر برای پیاده‌روی و کوهنوردی برای رسیدن.به روستای شیلاندر زنجان ارائه دهیم. هرچند که نمی‌توان طبیعت خدادادی را به قلم کشید. اما در حد توان از مناظر مسیر نیز توضیحاتی مختصر ارائه‌شده است.

مسیر پیاده‌روی شماره ۱ (زنجان – تهم – شیلاندر)

پیمودن این مسیر نسبتاً ساده می‌باشد. و نیاز به تجهیزات زیادی نیست. در این قسمت سعی کرده‌ایم. تا مسیر و زیبایی‌های مسیر را در حد امکان برای خوانندگان عزیز توضیح دهیم.

برای رسیدن به روستای شیلاندر زنجان ابتدا وارد جاده تهم. (جاده زنجان-تهم-طارم)  می‌شویم. در این مسیر حدوداً ۲۵ کیلومتر از شهر زنجان دور می‌شویم. بعد از ۱۶ کیلومتر به‌ طبیعتی بکر و زیبا از جنس باغ‌ها و هوای لطیف می‌رسیم. یک سد نسبتاً بزرگ و بسیار زیبا در این مکان قرار دارد. نام این سد تهم هست. ۸ کیلومتر بالاتر روستایی با همین نام یعنی روستای تهم قرار دارد. این سد حدوداً ۳۰۰ متر پایین‌تر در محل تقاطع رودخانه تهم و گله رود قرارگرفته است. مسیر را ۸ کیلومتر به بالاتر یعنی به سمت روستای تهم ادامه می‌دهیم. وجود باغ‌ها هوای نرم و مطلوب ما را از گذر زمان غافل می‌کند.

در این حین از روستای تهم عبور کرده و تابلویی با عنوان شیلاندر. در ابتدای یک جاده فرعی نمایان می‌شود. بعد از ورود به جاده فرعی حدوداً بعد از ۲۰ دقیقه به یک دوراهی می‌رسیم. راه سمت چپ می‌بایست انتخاب کنیم. تا ما را به روستای شیلاندر هدایت کند. مسیری آغشته به طبیعت، هوای مطلوب و درختان، سکوت و آرامش و هیاهوی پرندگان. بهتر است بگوییم واژه (آرامش) را در این مسیر عملاً تجربه می‌کنیم.

ادامه مسیر شماره ۱

مسیر را در جاده‌ای کم‌عرض و باریک و سنگلاخی در کنار دره‌ای عمیق ادامه می‌دهیم. آرامش و طبیعت محیط از طرفی و نظاره عمق دره به هیجان و لذت این سفر اضافه می‌کند. در همین حین که پیاده‌روی ادامه می‌دهیم روستایی از بین کوه‌ها خودنمایی می‌کند. روستایی با ساختار پلکانی فکر و ذهن ما را به سمت ماسوله گیلان می‌برد. از خودمان این سؤال را می‌پرسیم. که اینجا گیلانه یا زنجان؟. تنها تفاوت این روستا را در همت مسئولین می‌توان دید. ماسوله گیلان با شادابی و طراوت خاصی که گردشگران به فضای آن بخشیده‌اند.و روستای شیلاندر زنجان با سکوتی خاص که نشان‌دهنده بی‌اهمیتی و فراموش‌شدن این روستای زیبا توسط مسئولین است.

طبق گفته‌های قبلی‌مان این روستا به‌صورت پلکانی ساخته‌شده است؛ که در میان کوه‌ها و فضایی سرسبز خودنمایی می‌کند. از مناظر اطراف روستای شیلاندر زنجان می‌توان به درختان سرسبز و آبشارهای زیبای آن اشاره کرد. وجود این آبشارها لذت و هیجان سفر به روستای شیلاندر زنجان را اضافه می‌کند. علی‌الخصوص آب‌تنی در این آبشارها. فقط خواهشا نکات ایمنی را در حین آب‌تنی رعایت فرمایید.

خلاصه مسیر اول مسیر پیاده‌روی شماره ۱ (زنجان – تهم – شیلاندر)

به‌طور خلاصه این ۱-مسیر از زنجان به ۲-سمت سد تهم. ۳- هشت کیلومتر بالاتر روستای تهم. ۴-بعد از روستای تهم تابلویی به نام شیلاندر می‌بینیم. ۵-وارد این مسیر می‌شویم. ۶-حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در این مسیر داریم. ۷-به یک دوراهی می‌رسیم. ۸-مسیر سمت چپ دوراهی را انتخاب می‌کنیم. ۹- بعد از مدتی پیاده‌روی به روستای علی‌آباد می‌رسیم. ۱۰- بعد از مدتی پیاده‌روی در یک مسیر خاکی و سنگلاخی در کنار دره‌ای عمیق به روستای شیلاندر می‌رسیم.

مسیر شماره ۲ برای پیاده‌روی و کوهنوردی (گاوازنگ- وای وای- تهم- جاده خاکی به نام حسن خاکی- شیلاندر)

این مسیر بیشتر به کوهنوردان توصیه می‌شود. و نسبت به مسیر شماره یک کوهستانی‌تر است. ابتدا به سمت روستای گاورازنگ. (می‌توانید با وسایل نقلیه بروید) حرکت می‌کنیم. این روستا و سد گاوازنگ یکی از تفریحگاه‌های اصلی مردم زنجان به شمار می‌آید. از مسیر کوهستانی گاوازنگ کمی به شمال شرق منحرف می‌شویم. سپس به‌طرف گردنه وای وای پیش می‌رویم. (حدوداً ۱۳ کیلومتر می‌توانیم. با ماشین در این مسیر خاکی پیش برویم). بعد از حدود ۴۰ الی ۵۰ دقیقه پیاده‌روی. به گردنه وای وای می‌رسیم. شیبی در کیلومتر ۱۷ این گردنه می‌بینیم. این شیب را به آهستگی سرازیر می‌شویم به سمت تهم.

سد تهم زنجان
سد تهم زنجان

در این مسیر می‌توان. از آب‌وهوای مطبوع و سکوت آرامش‌بخش کوهستان لذت برد. به تهم می‌رسیم. به مسیر آسفالته تهم وارد می‌شویم. در این مسیر به سمت آق گدیک حرکت می‌کنیم. حدوداً بعد ۵۰ دقیقه پیاده‌روی به یک گردنه می‌رسیم. سمت راستمان وارد یک مسیر خاکی به نام. (حسن خاکی) می‌شویم. ابتدای این مسیر سربالایی تندی مشاهده می‌شود. در این مسیر به یک‌ دو راهی می‌رسیم. که راه اصلی آن به روستای زرنی و راه فرعی و سمت راست. ما را به روستای شیلاندر زنجان می‌رساند. این مسیر را ادامه می‌دهیم. و نهایتاً به بالای روستای شیلاندر زنجان می‌رسیم. داخل کوچه‌پس‌کوچه‌های این روستا می‌شویم. و نهایتاً از این سفر لذت می‌بریم.

نمایی از روستای گاوازنگ زنجان
نمایی از روستای گاوازنگ زنجان

برگشت مسیر شماره ۲ به زنجان

در این مسیر ما ابتدا به بالای روستای شیلاندر زنجان می‌رسیم. حالا زمان برگشتن فرارسیده است. الآن داخل روستای شیلاندر هستیم. با عبور از کوچه‌های روستای شیلاندر به سمت پایین روستا حرکت می‌کنیم. بعد یک بازدید مفصل از روستای شیلاندر زنجان در دامنه این روستا به جاده می‌رسیم. مسیر سمت چپ ما به روستای کلکش هدایت می‌کند. و مسیر سمت راست ما را به روستای علی‌آباد خواهد برد. مسیر سمت راست یا همان مسیر علی‌آباد را انتخاب می‌کنیم. در این مسیر شاهد کوههای سر به فلک کشیده و یک مسیر کوهستانی هستیم. مناظر بسیار زیبا همانند. دره‌های عمیق، کوه‌های بلند همراهان ما در این مسیر می‌باشند. در این مسیر به یک، ‌دوراهی می‌رسیم. در مسیر سمت چپ ما روستای ابراهیم‌آباد قرارگرفته است. مسیر سمت راستمان را انتخاب می‌کنیم؛ و به روستای علی‌آباد حرکت می‌کنیم. از داخل این روستا نیز عبور می‌کنیم.

روستای کلکش زنجان
روستای کلکش زنجان

حین عبور از این روستا برای لحظاتی به تماشای روستای علی‌آباد می‌پردازیم. در این مسیر عبور از سربالایی‌هایی عبور می‌کنیم. و تنها کاری که می‌توان انجام داد، لذت بردن از مسیر و صحبت کردن باهم رکابان می‌باشد. در ادامه به یک گردنه می‌رسیم. این مسیر را ادامه داده و به یک سرپایینی حوش آیند می‌رسیم. این سرازیری ما را ته روستای تهم می‌رساند. بعد از رسیدن به تهم به سمت زنجان حرکت می‌کنیم. در این مسیر یک گردنه به نام گردنه شیرعلی بیک را مشاهده می‌کنیم. از این مکان به بعد می‌توانیم با وسایل نقلیه به شهر زنجان بازگردیم.

امیدواریم این سفر تقریباً ۱۳ الی ۱۵ ساعته. برای شما لذت‌بخش بوده باشد. لطفاً تجربیات سفرهای خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سخنی با خواننده عزیز:

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست. و یا سایر مطالب سایت.اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید. به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم.

از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.شهر زنجان از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. بازار بزرگ و تاریخی زنجان. بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران.در دل این شهر تاریخی جای گرفته.در این شهر اماکن دیدنی تاریخی و گردشگری دیگری نیز وجود دارد. همانند رختشوی‌خانه زنجان.حمام‌های قدیمی.مساجد قدیمی مانند مسجد چهل ستون، کاروانسراها و موزه مردان نمکی، طبیعت بکر زنجان همانند، روستای تهم زنجان (سد تهم)، چشمه آب گرم طبیعی وننق استان زنجان  و غیره.

منابع

WIKILOC.COM    نوشته آقای حمید رضا ابتکار

سایت کارناوال

تجربیات سفر آقای فرید ندرلو

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *