خانه / ایرانگردی / زنجان / روستای برنقور استان زنجان (ابهر)

روستای برنقور استان زنجان (ابهر)

به استان زنجان و شهرستان ابهر خوش‌آمدید. استان زنجان دارای روستاهای با مناظر بکر و زیبایی است. این روستاها برای گردشگران طبیعت توصیه می‌شود. در این پست به معرفی روستای برنقور پرداخته‌ایم؛ و اطلاعاتی در مورد روستا، آدرس،سوغاتی،مکان های دیدنی و نکات مهم سفر به روستای برنقور استان زنجان (ابهر) ارائه‌شده است.

روستای برنقور (استان زنجان- ابهر)
روستای برنقور (استان زنجان- ابهر)

این روستا دارای طبیعتی بکر و باغ‌های میوه است؛ که چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را ایجاد کرده است. وجود رودخانه‌ای که از لابه‌لای درختان جاری می‌شود آرامش خاصی را به گردشگران هدیه می‌دهد. روستای برنقور روستایی است با اهالی خون گرم و مهربان و میهمان‌نواز. قرار گرفتن در یک محیط روستایی و دیدن مناظر طبیعی خاطره‌ای خوش برای گردشگران باقی خواهد گذاشت.

طبیعت روستای برنقور (استان زنجان- ابهر)
طبیعت روستای برنقور (استان زنجان- ابهر)

مکان‌های دیدنی روستای برنقور استان زنجان

رودخانه‌ای که در اطراف روستا جاری است؛ صدایی آرام‌بخش و منظره‌ای زیبا را به وجود آورده است.نشستن در لب جوی لذت بردن از مناظر به‌دوراز هیاهوی شهر خود نعمتی است وصف‌نشدنی.که فقط باید در این موقعیت قرار گرفت و لذت برد.این روستا دارای بناهای دیدنی دیگری نیز می‌باشد، همانند مکانی که معروف به بش گارداش است.(به ترکی یعنی پنج برادر).در این مکان سنگ‌هایی به شکل انگشتان دست در بالای کوه قرارگرفته که از روستا قابل‌مشاهده است.از مکان‌های تاریخی و دیدنی این روستا می‌توان به ییلاق (شکین)، قزل قیّه، اشاره کرد.البته این مکان‌ها گوشه‌ای از زیبایی‌های این روستای تاریخی و خوش آب‌وهوا است.

طبیعت روستای برنقور (استان زنجان- ابهر)
طبیعت روستای برنقور (استان زنجان- ابهر)

داستانی در مورد بش گارداش (پنج برادر)

پنج برادر که صاحب گله‌ی بزرگی بوده‌اند در حین چراندن گوسفندان فردی که مسافر بوده گذرش به این پنج برادر می‌افتد از آن‌ها درخواست شیر می‌کند ولی آن‌ها درخواست مرد را رد می‌کنند و پس از رفتن این فرد پنج برادر تبدیل به سنگ می‌شوند. این نوشته قصه‌ای بیش نیست، اما اکثر ساکنان این روستا این قصه را دلیل نام‌گذاری این مخل می‌دانند.

قوم مغول و روستای برنقور

روستای دورافتاده در زمان حمله مغول‌ها از گزند این قوم وحشی در امان نبود، و در مکانی به نام (آلاجار) جنگ سختی بین بومیان و قوم مغول درگرفت که هنوز هم قبرستانی از قوم تاتار در این روستا می‌باشد.

روستای برنقور از ۷۰ سال گذشته تاکنون

در اوایل این روستا در مکان فعلی نبوده است. حدود ۶۰-۷۰ سال پیش اهالی روستا برای مقابله با سارقان و یا سرمای شدید شکین (نام مکان پیشین روستا) به منطقه‌ی فعلی کوچ کرده‌اند. شکین منطقه‌ای است سرسبز، هموار، خوش آب‌وهوا و پر آب. طبیعتی که در فصل بهار فخرفروشی می‌کند؛ و به اوج زیبایی خود می‌رسد، مردم را به سمت خود دعوت می‌کند. همه‌ی کسانی که چند روز و یا چندساعتی از کار فراغت پیدا می‌کنند سعی در این دارند که به این روستا آمده عازم شکین شوند.

طبیعت روستای برنقور (استان زنجان- ابهر)
طبیعت روستای برنقور (استان زنجان- ابهر)

آدرس روستای برنقور

روستای قدیمی و کهن برنقور در دل رشته‌کوه‌های البرز واقع گردیده است. این روستا از توابع شهرستان ابهر، بخش باغ حلی و دهستان قره‌بلاغ می‌باشد. روستای برنقور در ۳۴ کیلومتری شهر تاریخی سلطانیه استان زنجان واقع‌شده است. مسیر این روستا آسفالته است. مسیر اصلی این روستا از مقابل روستای خیرآباد با یک جاده‌ی آسفالت که به سمت روستای کاکا آباد می‌رود  ادامه پیدا می‌کند. این روستا حدود ٢۵ کیلومتر با اتوبان زنجان-قزوین فاصله دارد.

تفریح و سرگرمی در روستای برنقور

علاقه‌مندان عکاسی طبیعت می‌توانند از محیطی سرسبز و طبیعت بکر برای عکاسی استفاده کنند.

شب مانی در روستای برنقور

روستای برنقور مناسب برای شب مانی است. البته نکات ایمنی را برای این کار باید رعایت کرد.

خانه روستایی برنقور
خانه روستایی برنقور

نکات ایمنی برای شب مانی در اطراف روستای برنقور

۱– داشتن چادر، جعبه کمک های اولیه آب آشامیدنی، لباس گرم مناسب از الزامات این سفر می‌باشد.

نزدیکترین مراکز درمانی به روستای برنقور

۱- بیمارستان شهر سلطانیه نزدیک به ۴۰ کیلومتر از این روستا فاصله دارد. برای رسیدن به این بیمارستان تقریبا ۱ ساعت زمان نیاز است.

۲- بیمارستان ولیعصر زنجان در ۵۲ کیلومتری(حدود ۱ساعت و بیست دقیقه) این روستا قرار دارد.

بهترین زمان سفر به روستای برنقور

در فصل بهار و تابستان خیل عظیمی از شهرنشین‌ها که از دودودم شهر به ستوه آمده‌اند، آخر هفته را به این روستا و اطراف آن سفر می‌کنند تا از طبیعت زیبای این روستا استفاده کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در فصل بهار و تابستان به این روستای قدیمی و زیبا سفر کنید.

طبیعت روستای برنقور (استان زنجان- ابهر)
طبیعت روستای برنقور (استان زنجان- ابهر)

سوغاتی روستای برنقور

اکثر مردم این روستا به دام‌پروری مشغول هستند. درنتیجه محصولات لبنی یکی از بهترین سوغاتی‌های این منطقه به شمار می‌رود. جوراب‌های پشمی دست‌بافت، که حاصل دستان هنرمند زنان این روستا به شمار می‌رود یکی از دیگر سوغاتی‌های این روستای قدیمی می‌باشد.

سایر مکان‌های گردشگری شهرستان ابهر

آبشار کله خانه (کوله خانه) یکی از تماشایی‌ترین آبشارهای استان می‌باشد. این آبشار در حومه شهر ابهر قرار دارد. دیگر جاذبه دیدنی و تاریخی شهرستان ابهر غار داش کسن می‌باشد. غار داش كسن و روستای زیبای ویر از سایر مناطق دیدنی این شهر می‌باشد.

سخنی با خواننده عزیز

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم استان زنجان دارای مکان‌های تاریخی و گردشگری بسیاری است. بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان (گنبد سلطانیه) در شهر سلطانیه قرار دارد. یکی از اماکن مهم گردشگری مجموعه بازار بزرگ زنجان می‌باشد. این بازار دارای کاروانسراها و حمام‌ها، مساجد و راسته‌های بسیار دیدنی و زیبایی است. در صورت سفر به شهر زنجان حتماً از این بازار تاریخی دیدن فرمایید.

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

ostandari-zn.ir

iranvillage.ir

barnghor.persianblog.ir

baranghor.blogfa.com

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *