خانه / ایرانگردی / زنجان / ارگ سلطانیه

ارگ سلطانیه

به استان زنجان و شهر سلطانیه خوش امدید. شهر سلطانیه یکی از شهر های استان زنجان و شهرستان ابهر می باشد.سلطانیه در ۴۳ کیلومتری زنجان واقع شده است.طبق شواهد موجود شهر سلطانیه در دوره ایلخانیان مغول بنا شده است. سلطانیه یکی از مهمترین مراکز حکومتی مغول ها بوده. در سال ۷۱۰ ق م. کار ساختمانی شهر سلطانیه به پایان رسید. این شهر پس از تبریز بزرگترین شهر و مرکز حکومتی پس از تبریز تبدیل شد. در این شهر بناها و آثار تاریخی بسیاری دیده می شود. مهمترین این بناها و آثار تاریخی گنبد سلطانیه (بزرگترین گنبد آجری جهان) می باشد.ارگ سلطنتی سلطانیه درست در اطراف گنبد سلطانیه ساخته شده است.در این پست به معرفی ارگ سلطنتی سلطانیه پرداخته ایم. همچنین اطلاعاتی در مورد عناصر تشکیل دهنده و نحوه دسترسی به ارگ سلطنتی سلطانیه ارائه شده است.

گنبد و ارگ سلطانیه
گنبد و ارگ سلطانیه

ارگ سلطنتی سلطانیه

ارگ سلطانیه یا کهن‌دژ در وسط شهر سلطانیه با ابعاد ۴۵۰×۴۵۰ و مساحتی بالغ بر ۱۸ هکتار استقرار یافته است. این محدوده از دو بخش خندق و حصار تشکیل یافته است. حدّفاصل خندق و حصار (حداقل در جبهه جنوبی) ۱۷ متر و پهنای آن ۳۰ تا ۴۰ متر بوده است. در داخل آن حصار و ارگ سلطنتی قرار گرفته است.این عنصر به شکل مستطیل به ابعاد ۳۱۵×۲۹۵ متر از سنگ سبز تراشیده با ۱۶ برج و یک دروازه با زیبایی خاصی اجرا شده است.ارتفاع حصار در حال حاضر به طور متوسط ۴ متر در زیر خاک و منازل مسکونی قرار دارد.این دیوار عظیم در پِی، یک پیش‌آمدگی به عنوان ازاره تزئینی دارد و چهار برج به قطر ۱۷/۵۵ متر در گرداگرد آن شناسایی شده است.

از موثق‌ترین منابعی که در حال حاضر ارتفاع حصار را تعیین می‌کند، طرح سِر رابرت کرپرتر است. وی برج شمال غربی را به ارتفاع ۴۰ فوت و عرض آن را ۱۲ فوت اندازه‌گیری نمود. این قلعه که حدوداً ۱۰ هکتار می‌باشد، آثار ارزشمندی از معماری و شهرسازی دوران مغول را در خود جای داده است. به طوری که متون تاریخی متذکر شده‌اند، این قلعه دارای عناصر شهری گوناگونی بوده است. رشیدی در کتاب جامع ‌التواریخ بیان می‌کند «در اندرون قلعه هر کس از امراء موضعی عمارت کرده بودند…».

نقاشی سر رابرت کرپرتر در سال 1817 از سلطاینه
نقاشی سر رابرت کرپرتر در سال ۱۸۱۷ از سلطاینه

عناصر تشکیل دهنده ارگ سلطانیه

جالب‌ترین عنصر شهری ارگ سلطانیه، مجموعه معروف به ابواب البّر است.این مجموعه شامل مدرسه، دارالشفاء، دارالضیافه، دارالسیاده، خانقاه، دارالکتب، بیت القانون، دیوان‌خانه‌ای به نام کریاس، مسجد جامع و بالاخره آرامگاه سلطنتی با موقوفات بسیار که دارای مدیریت خاصی بوده و خواجه رشیدالدین با عنوان نایب‌ التولیه مدیریت مجموعه را در اختیار داشته است.

با توجه به بررسی‌های باستان‌شناسی، مطالعه در متون تاریخی و شواهد عینی، گویای این حقیقت‌اند که شهر سلطانیه در اوایل قرن هشتم هجری قمری یکی از شهرهای بسیار مهم کشور بوده است. پس از مرگ اولجایتو و ابوسعید بهادر که پایه‌های حکومتی مغول فرو ریخت، شهر سلطانیه نیز به دلایل سیاسی، جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی متروک و متلاشی شد. هم‌اکنون قسمت اعظم این شهر تاریخی به عنوان یک دایرة‌المعارف معماری، شهرسازی در خاک مدفون شده است.از آثار این شهر عظیم تنها سه بنای تاریخی چلبی اوغلی، بقعه ملاحسن کاشانی و گنبد سلطانیه باقیمانده است.

نمایی دیگر از ارگ سلطنتی سلطانیه
نمایی دیگر از ارگ سلطنتی سلطانیه

سایر مکان‌های گردشگری نزدیک ارگ سلطانیه

مدرسه و مقبره سلطان چلبی، بقعه ملا حسن کاشی، قلعه شهر سلطانیه، چمن مشهور سلطانیه و چشمه شاه بلاغی می‌باشد.

مسیر دسترسی به ارگ سلطانیه

برای دیدن ارگ سلطانیه باید به استان زنجان سفر کنید. شهر سلطانیه در ۴۳ کیلومتری زنجان قرار دارد. ارگ سلطانیه نیز در کنار گنبد سلطانیه بنا شده است. گردشگران هر زمان می توانند از این گنبد سلطانیه و ارگ سلطانیه دیدن کنند. البته به جز روزهای تاسوعا، عاشورا و ایام شهادت. 

سخنی با خواننده عزیز

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم استان زنجان دارای مکان‌های تاریخی و گردشگری بسیاری است. بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان (گنبد سلطانیه) در شهر سلطانیه قرار دارد. یکی از اماکن مهم گردشگری مجموعه بازار بزرگ زنجان می‌باشد. این بازار دارای کاروانسراها و حمام‌ها، مساجد و راسته‌های بسیار دیدنی و زیبایی است. در صورت سفر به شهر زنجان حتماً از این بازار تاریخی دیدن فرمایید.

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع

seeiran.ir

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *