خانه / ایرانگردی / قزوین / آب انبار پنچه علی در شهر قزوین

آب انبار پنچه علی در شهر قزوین

به شهر قزوین شهر آب انبارها خوش آمدید. آب انبار، محفظه ای که در آن همواره آب خوشگوار ذخیره کنند مكان سر پوشیده در زیرزمین که در آن آب کنند. آب انبار، حوض بزرگ رو پوشیده در زیرزمین که سقف آنرا با آجر می سازند. آب انبار و مخازن یادشده دیگر ، نوعی مخزن آب سر پوشیده و آب بندی شده و غالباساخته شده در پایین تر از سطح زمین به منظور ذخیره آب آشامیدنی برای ایام کم آبی، پایداری در برابر دشمن در هنگام محاصره و گاه استفاده از آب خنک در تابستان، در شهرها، روستاها، دژها، مسیر راه های کاروان رو در رباط ها و کاروانسراها و در دل کوه ها ساخته شده است. آب انبار پنچه علی نیز در زمان قدیم در داخل شهر قزوین ساخته شده که نیار آب مورد استفاده مردم آن زمان را تامین کند. 

آب انبار را جزء اماکن عمومی سنتی نیز محسوب می شد.  منظور از اماکن عمومی سنتی آن است که این نوع اماکن را مردم از زمان های قدیم تاسیس می کرده اند. شهر قزوین به‌ دلیل شرایط جغرافیایی خاص و کمبود آب در گذشته، بیش از ۱۰۰ آب‌انبار در گذشته ساخته شده است، اما تعداد محدودی از این آب انبار ها در این شهر باقی مانده است. همین امر سبب شده که قزوین به‌عنوان «شهر آب‌انبارها» در کشور مطرح‌ شود. آب‌انبارهای این شهر که مهم‌ترین بناهای تاریخی قزوین بشمار می‌روند، و از جذاب‌ترین بناهای دیدنی استان قزوین هستند که دیدن آنها برای گردشگران جذابیت است. آب انبار پنچه علی یکی از این آب انبارهاست. 

آب انبار پنچه علی در شهر قزوین
آب انبار پنچه علی در شهر قزوین

آب انبار پنچه علی در شهر قزوین

 آب‌انبار پنچه علی آب انباری بزرگ و وسيع  است که در محلهٔ‌ خيابان قزوين قرار گرفته.   این آب انبار به مسجد و مدرسهٔ‌ پنجه‌على متصل است. بانى اين بنا، حاجى رمضان نامى بوده است و بنا، کتيبهٔ منظومى به خط نستعليق دارد که بر روى سنگ مرمر کنده شده است.

آدرس آب انبار پنجه علی در شهر قزوین

این آب انبار در جانب غربی خیابان پیغمبریه و نزدیک مزار پیغمبریه واقع گردیده.

سایر آب انبار های قزوین

آب انبار حاج کاظم، آب انبار سردار بزرگ، آب انبار جنب مسجد جامع کبیر، آب انبار حاجی بابا (خطیب)، آب انبار حاج ملا آقا، آب انبار حاج کریم، آب انبار رزگره کوچه، آب انبار شیشه گر، آب انبار خان، آب انبار لالو. آب انبار زنانه بازار و آب انبار آقا. آب انبار سردار کوچک.

سایر اماکن دیدنی قزوین

کاخ چهلستون قزوین (عمارت کلاه فرنگی)، موزه خوشنویسی قزوین  باغ صفویسردر عالی قاپو قزوین. دریاچه اوان قزوین، قلعه الموت قزوینکلیسای کانتورخانه امینی ها قزوین (حسینیه امینی ها)، کافر گنبد قزوین، آب انبار سردار کوچک در قزوینحمام صفا (حمام حاج محمد رحیم)برج سنگی با کتیبه کوفی، چشمه آب گرم یله گنبد.

سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

مطلب پیشنهادی

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *