خانه / ایرانگردی / قزوین / دروازه های شهر قزوین

دروازه های شهر قزوین

به شهر قزوین خوش امدید. در گذشته دروازه‌هاي شهر و فضاهاي پيرامون آنها، مکان‌هاي باارزش و مقدس به شمار مي آمدند. آيين گشودن و گذر از يک دروازه، مراسم ويژه‌اي را طلب مي‌کرد همچنين دروازه در گذشته شاهدي بر وضعيت اجتماعي شهر به شما ر مي‌آمده است. علاوه بر موارد ذکر شده دورازه ها از لحاظ کاربردی نیز بسیار مهم و حیاتی بودند. دروازه‌ها مي‌توانند نقش هاي کارکردي متفاوتي داشته باشند. از ابعاد کارکردي دروازه  ها مي‌توان به نقش ارتباطي، دفاعي و امنيتي، اقتصادي، اجتماعي، يادماني و بصري اشاره کرد. در این پست توضیحاتی در مورد دروازه های شهر قزوین ارائه شده است. 

دروازه تهران قدیم یکی از دروازه های شهر قزوین
دروازه تهران قدیم یکی از دروازه های شهر قزوین

دروازه های شهر قزوین

شهر قزوین دارای ۸ دروازه بوده و هر یک در سمتی از شهر قرار داشته، اما هم‌اکنون دو دروازه با نام‌های«راه کوشک» و «تهران قدیم» باقی‌مانده است.  معمولاً در گذشته برای محافظت از شهر حصاری داشتند و ورود به شهر به‌وسیله دروازه‌ها امکان‌پذیر می‌شد، شهر قزوین هم در طول تاریخ این دروازه‌ها را داشته است. دروازه‌ها و حصارهای صفوی کاملاً تخریب شدند و اطلاع دقیقی از آن در دست نیست اما مشخص است که حصارهای قاجاری چگونه دور شهر کشیده شده است. همانطور که قبلا اشاره شد قزوین دارای ۸ دروازه بوده که هر یک در سمتی از شهر قرار داشته و ورود و خروج را به قزوین میسر می‌کرد، برای نمونه دروازه رشت و همدان ورود به قزوین را ممکن می‌کرد.

از دروازه های شهر قزوین هم‌اکنون ۲ دروازه وجود دارد، این دو دروازه از اماکن دیدنی قزوین محسوب می شوند. یکی دروازه راه کوشک که در شمال شهر قزوین قرار داشته و سال ساخت آن به ۱۲۹۶ هجری قمری بازمی‌گردد، این دروازه به سمت منطقه الموت و تفریحگاه‌های شمال شهر باز می‌شد که در حال حاضر به‌علت توسعه شهری داخل شهر قرار دارد. دروازه دیگر دروازه تهران قدیم نام دارد که مربوط به دوره قاجار است و ورود و خروج از سمت تهران، ری و شمیرانات به سمت قزوین از این دروازه صورت می‌گرفت. 

دروازه کوشک یکی از دروازه های شهر قزوین
دروازه کوشک یکی از دروازه های شهر قزوین

نام دروازه های شهر قزوین در گذشته

شهر قزوین در گذشته هشت دروازه داشت که به نام‌های دروازه رشت، دروازه باغ‌شاه، دروازه درب کوشک، دروازه تبریز، دروازه تهران، دروازه شیخ‌آباد، دروازه امام‌زاده حسین و دروازه خندقبار معروف بودند. امروزه از آن میان، تنها دو دروازه درب کوشک و تهران باقی مانده‌اند. با در نظرگرفتن تعداد دروازه های شهر قزوین می توان، گستره شهر قزوین را در روزگاران دور تصور کرد.

اماکن دیدنی  شهر قزوین

کاخ چهلستون قزوین (عمارت کلاه فرنگی)  موزه خوشنویسی قزوین   باغ صفوی سردر عالی قاپو قزوین. دریاچه اوان قزوین قلعه الموت قزوین، کلیسای کانتورخانه امینی ها قزوین (حسینیه امینی ها)  کافر گنبد قزوین آب انبار سردار کوچک در قزوینحمام صفا (حمام حاج محمد رحیم).

 سخنی با خواننده عزیز

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی ااماعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

مطلب پیشنهادی

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

آب انبار مسجد جامع قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *