خانه / ایرانگردی / زنجان / تپه نور سلطانیه

تپه نور سلطانیه

به استان زنجان و شهر سلطانیه خوش آمدید. هر قدمی که در شهر سلطانیه برمی داریم آثاری کهن در آن می بینیم. گنبد سلطانیه از مهمترین بناهای تاریخی کشور در این شهر قرار دارد. وجود تپه های باستانی در این منطقه گواه بر قرن ها سکونت مردمان در گذشته دور در این منطقه تاریخی است. گنبد سلطانیه از بالای تپه نور نمایی بسیار زیبا دارد. تپه نور از دیگر اماکن تاریخی و گردشگری این شهر تاریخی محسوب می شود. در این پست اطلاعاتی در مورد تپه نور شامل معرفی این تپه و آثار تاریخی مکشوفه در تپه نور و مسیر دسترسی ارائه شده است.

  • تپه نور سلطانیه
    تپه نور سلطانیه
  • تصویر هوایی تپه نور سلطانیه
    تصویر هوایی تپه نور سلطانیه

تپه نور سلطانیه

همتنطور که قبلا اشاره شد این تپه در استان زنجان و شهر سلطانیه قرار دارد.تپه نور تپه بزرگی است که در موقعیت ۱/۵ کیلومتری جنوب شرقی گنبد سلطانیه واقع شده است.این تپه حدود ۱/۸ هکتار مساحت و ۱۵ متر ارتفاع دارد.در این تپه آثاری از بناهای تارخی و آثار مکشوفه دیده می شود.طبق تحقیقات به عمل آمده در تپه نور در سال ۱۹۷۱ میلادی پایه های یک بنای ساختمان عظیم کشف شد.ساختمانی ۱۲ ظلعی که که مربوط به زمان ایلخانیان مغول بوده است.یک برج گنبدی مانند مقبره اولجایتو در آن دیده می شود.احتمال داده می شود برج گنبدی از بین رفته در تپه نور مقبره غازان خان برادر بزرگتر اولجایتو باشد.

تپه نور سلطانیه
تپه نور سلطانیه

آنچه که کارشناسان باستان شناسی مدعای آن هستند این گنبد دو پوسته بوده.و گنبد موجود یکی از گنبدهای دو پوسته است.در این بنا راهرو ها، پله ها و تزئیناتی نیز دیده می شود.پایه ها از قطعات سنگی ساخته شده که با ملات به هم متصل شده است.

  • پایه های سنگی بنای کشف شده در تپه نور
    پایه های سنگی بنای کشف شده در تپه نور
  • راهروی بنای کشف شده در تپه نور
    راهروی بنای کشف شده در تپه نور

اشیاء کشف شده از تپه نور سلطانیه

طی حفاریهایی که کارشناسان انجام دادند، قدیمی ترین اثر بدست آمده از آن قطعات سفالی مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش قبل از مسیح می باشد. این سفال ها شباهت زیادی به سفال های کشف شده در دشت قزوین دارد. که نشان دهنده سکونتگاه در این منطقه می باشد. سایر مکشوفه ها از این مکان گچ اندود و کاشی سفالی تزئینی می باشد.

  • تپه نور سلطانیه
    تپه نور سلطانیه
  • تپه نور سلطانیه
    تپه نور سلطانیه
  • نمایی از گنبد سلطانیه از تپه نور
    نمایی از گنبد سلطانیه از تپه نور

آدرس

برای بازدید از این مکان تاریخی باید به استان زنجان سفر کنید. سپس وارد شهر سلطانیه می شوید. این تپه در ۱/۵ کیلومتری جنوب شرقی گنبد سلطانیه واقع شده است.

سایر مکان‌های گردشگری نزدیک به تپه نور

آبشار کله خانه (کوله خانه) یکی از تماشایی‌ترین آبشارهای استان می‌باشد. این آبشار در حومه شهر ابهر قرار دارد. دیگر جاذبه دیدنی و تاریخی شهرستان ابهر غار داش کسن می‌باشد.گنبد معروف و تاریخی سلطانیه، معبد داش كسن و روستای زیبای ویر و مجموعه تفریحی چشمه شاه بلاغیسایر مکان های دیدنی نزدیک به این تپه است.

سخنی با خواننده عزیز

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم استان زنجان دارای مکان‌های تاریخی و گردشگری بسیاری است. بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان (گنبد سلطانیه) در شهر سلطانیه قرار دارد. یکی از اماکن مهم گردشگری مجموعه بازار بزرگ زنجان می‌باشد. این بازار دارای کاروانسراها و حمام‌ها، مساجد و راسته‌های بسیار دیدنی و زیبایی است. در صورت سفر به شهر زنجان حتماً از این بازار تاریخی دیدن فرمایید.

امیدواریم مطالب مندرج شده در این پست برای شما مفید واقع‌شده باشد. هرچند که در دنیای مجازی نمی‌توان حس و حال بازدید واقعی را ایجاد کرد. در پایان از شما خواننده عزیز خواهشمندیم. اگر در مورد این پست و یا سایر مطالب سایت. اطلاعات تکمیلی اعم از عکس یا فیلم یا اطلاعات جدید به‌صورت متنی و غیره. دارید لطفاً با گروه هورا تور در میان بگذارید. تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در اختیار خوانندگان گرامی قرار دهیم. از اینکه سایت هورا تور را انتخاب کردید ممنون هستیم.

منابع 

seeiran.ir

irgard.com

مطلب پیشنهادی

کاروانسرای حاج فرج عباسیون در بازار زنجان

سرای حاج فرج عباسیون واقع در بازار بزرگ زنجان

به شهر زنجان خوش آمدید. سرای حاج فرج عباسیون در بازار بزرگ زنجان. و در قسمت بازار بالا قرار گرفته است. این سرا در شرق سرای تیرچی لر و در روبروی امامزاده سید ابراهبم در خیابان توحید واقع شده است. دالان ورودی این سرا در وسط ضلع شمالی بنا به خیابان توحید باز می شود. همچنین مانند سراهای همجوار در ضلع جنوبی دارای ورودی بوده.، که دسترسی محلی به سرا را فراهم می آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *